X
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat naszej polityki prywatności znajdziesz tutaj.

Zatajenie choroby przed ubezpieczycielem

Wiele jest powodów odmowy wypłacenia świadczenia przez zakład ubezpieczeń. Część przypadków wynika po prostu z niewiedzy właściciela polisy i nieznajomości zapisów w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, a część z chęci zysku i podania informacji w ankiecie medycznej, które mijają się z prawdą.

Jeśli przyszły ubezpieczony zatai chorobę w momencie podpisywania umowy musi liczyć się z konsekwencjami takiego kroku, czyli najczęściej odmową wypłaty świadczenia. Powinien też przeczytać dokument Ogólnych Warunków Ubezpieczenia oraz Kodeks Cywilny, a szczególnie wybrane fragmenty, z których najistotniejsze są dwa artykuły:

Art. 815. § 1. Ubezpieczający obowiązany jest podać do wiadomości ubezpieczyciela wszystkie znane sobie okoliczności, o które ubezpieczyciel zapytywał w formularzu oferty albo przed zawarciem umowy w innych pismach. Jeżeli ubezpieczający zawiera umowę przez przedstawiciela, obowiązek ten ciąży również na przedstawicielu i obejmuje ponadto okoliczności jemu znane. W razie zawarcia przez ubezpieczyciela umowy ubezpieczenia mimo braku odpowiedzi na poszczególne pytania, pominięte okoliczności uważa się za nieistotne.

 
Zapis ten będzie, w razie sporu obu stron, jednym z żelaznych argumentów ubezpieczyciela. Powoła się on z pewnością także na inny artykuł KC:
 
Art. 834. Jeżeli do wypadku doszło po upływie lat trzech od zawarcia umowy ubezpieczenia na życie, ubezpieczyciel nie może podnieść zarzutu, że przy zawieraniu umowy podano wiadomości nieprawdziwe, w szczególności że zatajona została choroba osoby ubezpieczonej. Umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą skrócić powyższy termin.

 
Przy czym wspomniany okres trzech lat może ulec skróceniu, jednak wydłużanie go będzie niezgodne z prawem. Dokładny czas jest zawsze podany w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia danego ubezpieczyciela.


Sprawdź możliwości narzędzia internetowego

 
 
Co może ubezpieczyciel?
 
Każda odmowa ze strony TU brzmi podobnie, a przynajmniej jest argumentowana w podobny sposób, np.:
 
"zgodnie z OWU nie ma podstaw do uznania zgłoszonego roszczenia. W przypadku ujawnienia, że przed objęciem ochroną Ubezpieczeniową danego Ubezpieczonego, właściciel polisy lub Ubezpieczony podał wiadomości nieprawdziwe, a szczególności została zatajona choroba osoby objętej ochroną ubezpieczeniową, TU w okresie pierwszych 3 lat od daty objęcia ochroną ubezpieczeniową danego Ubezpieczonego może odmówić wypłaty świadczenia. W związku z powyższym brak podstaw do wypłaty świadczenia."
 
 
Zanim jednak nastąpi ewentualna odmowa ubezpieczyciel ma prawo ściągnąć do analizy całą dokumentację medyczną swojej klienta ze wszystkich poradni i szpitali, w których się leczyła. Było to możliwe, ponieważ za każdym razem we wniosku o polisę na życie klient upoważnia towarzystwo do takich właśnie działań.
 
Ubezpieczyciel ma prawo także wysłać swojego klienta na dodatkowe badania. Dotyczy to zwłaszcza tych osób, które chcą się ubezpieczyć na wysokie sumy. Skierowany na takie badania może zostać zupełnie zdrowy (w momencie podpisywania umowy) człowiek, jeśli nadmienił w ankiecie, że określona choroba występuje lub występowała w jego najbliższej rodzinie.
 
Prawem ubezpieczyciela jest także odmówienie zawarcia umowy, gdy oceni on ryzyko na zbyt wysokie, ale przeważnie podobna sytuacja kończy się próbą wypracowania kompromisu -  ubezpieczony może przystąpić do polisy, ale na nieco zmienionych warunkach, czyli innej sumie ubezpieczenia i innej wysokości składki.
 
Jak zatem walczyć o odszkodowanie, jeśli argumentacja ubezpieczyciela pozostaje niezmienna? Wtedy jedynym wyjściem jest wstąpienie na drogę sądową. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku polisy grupowej, gdzie z reguły ubezpieczyciel nie wymaga od zatrudnionego w danej firmie wypełnienia ankiety medycznej, a tym samym znajomości stanu zdrowia ubezpieczonego.

 
Nie ma jak spotkanie
 
Żeby wszystko było jasne, warto wstrzymać się ze złożeniem podpisu na umowie ubezpieczenia do momentu, w którym wszystkie nieścisłości zostaną wyjaśnione. Będzie to możliwe poprzez skorzystanie z prostej porównywarki ubezpieczeniowej, która kojarzy osobę zainteresowaną polisą z agentem ubezpieczeniowym.
 
Na spotkaniu (może być ich nawet kilka z przedstawicielami różnych towarzystw ubezpieczeniowych) agent jest do dyspozycji swojego potencjalnego klienta i na podstawie przeprowadzonej rozmowy tak dobiera szczegóły oferty, aby w pełni pokrywały się z oczekiwaniami drugiej strony.
 
Jednak nierzadko ubezpieczający się szkodzi sam sobie i ukrywa niewygodne fakty medyczne ze swojej przeszłości. Co prawda agent ubezpieczeniowy nie ma możliwości sprawdzenia wszystkich informacji na miejscu, to jednak należy pamiętać o kilkuletnim okresie ochronnym dla towarzystwa, kiedy może odmówić wypłaty świadczenia, gdyby wyszło na jaw, że klient TU zataił chorobę, operację lub leczenie szpitalne.


Redakcja portalu: zyciedirect.pl

 

Źródło:
Data publikacji: 0000-00-00

« Powrót do listy artykułów

Spokój Bliskich - ubezpieczenie na życie online
Dodatkowy zasiłek pogrzebowy

Kalkulator - oblicz składkę

Sprawdź jak łatwo możesz kupić polisę! Skorzystaj z naszego kalkulatora, a następnie kup ubezpieczenie online!

ŻycieDirect.pl to przejrzysta oferta i jasne zasady. Teraz mogę zajmować się wnukami zamiast lekturą regulaminów i pilnowaniem terminów wpłat!
Cezary z Warszawy

Zamów rozmowę z doradcą

Otrzymasz bezpłatne informacje

Masz pytania? Skontaktuj się z Doradcą - zadzwoń:
22 270 00 48 lub napisz: obsluga@zyciedirect.pl.